torsdag 7 januari 2010

Funderingar!

Varför ska folk ha såna åsikter om saker o ting som man gör. Visst jag tycker det är mkt viktigt med att dela mina tankar o få respons på det oxå men ibland så undrar jag varför folk ens bryr sig.

Läste på en kompis blogg om artikel hon läst där det stod att barn var illa bara för att de har kommit tätt, att de inte får samma stimulans som barn som det ngr år emellan. Skitsnack tycker jag. Både min kompis som har barn(som hade kommenterat artikel mkt bra), jag själv o mina syskonbarn har ca 1 år emellan oss och jag, dom har inte varit illa av de. Det handlar helt enkelt hur föräldrarna uppfostrar sina barn och ser till sina barn. Visst man kan nog inte bestämma exakt hur tätt man vill ha sina barn men den dagen jag skaffar barn så vill jag oxå ha mina tätt, ialla fall 1 år om man nu kan och får planera det.

Det är ju inte ens säkert att man kan få mer än ett barn eller att det blir tätt, då ska man vara glad att man har fått sina älskade barn. Inte hålla på att skriva att det är dåligt för barnen, personen som skrev denna artikel hur kan hon/han veta vad som är bäst för barn så länge det inte är ens egna. Man kan inte styra över andras barn, vad som är bäst för dem, det vet bara föräldrarna.

Jag ska inte säga ngt för jag har inga barn men jag hoppas att den dagen jag får barn så ska jag bli en bra mamma som lär mina barn mkt, ger dom all den kärlek de behöver, följa traditioner osv.

Kramar!

8 kommentarer:

  1. Jadu, ibland undrar man...
    Tack för att du tar upp det och tack för att du gillade mitt inlägg =)

    Visst är det så att det bara är föräldrarna som vet vad som är bäst för sina egna barn. det är också föräldrarna som styr över hur man hanterar det. Det finns barn som har syskon med större mellanrum som ändå far illa, så jag är rätt övertygad om att det inte sitter i åldersskillnaden.

    Jag tycker att fördelarna med att ha barn tätt är betydligt fler än att inte ha dem tätt. Visst är det mcyket jobb, det är absolut ingen dans på rosor på nåt sätt. Men det man får tillbaka är så mycket större.

    Jag hoppas att du också får barn tätt den dagen det är din tur. Det är underbart! Sen är det ju väldigt ovanligt att ha just så tätt som vi har, och det kanske inte är det optimala för kroppen. Men 1½-2 år är nog toppen!

    Jag är övertygad om att du kommer bli en bra mamma. Du kommer bli den allra bästa mamman för just dina barn.

    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Ja men det var ett bra inlägg och det är ju en viktig fråga som man nog kan diskutera till dödagar tror jag för det finns hela tiden folk som har åsikter.

    Klart det är fördelar med barn tätt, de har nytta av varann, kan ärva en del kläder osv. Även om de ska bli en varsin individ eller hur man ska säga(alltså inte bara ärva saker från det äldre syskonet). Jag förstår verkligen att det inte är en dans på rosor, men i det stora hela är det nog helt underbart ändå och sen blir det ju vad man gör det till också.

    Ja, jag vill ha mina barn tätt, visst tar nog kroppen stryk men det är det värt ändå tycker jag.

    Tack för de fina orden gumman.

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Ja jag förstår bara inte hur nån som inte har barn tätt kan uttala sig. Det sitter nog som sagt inte i det utan hur föräldrarna beter sig. Visst är det jobbigt och klarar man inte av det ska man låta bli. Det ska aldrig gå ut över barnen och det är vi väldigt noga med. Lucas var ju bara 3 månader när jag blev gravid igen och vi pratade väldigt mycket redan då hur vi skulle lägga upp allt, det är nog viktigt att man kommunicerar och är överens.

    det är mycket jobb med två små. Två blöjbarn som kräver sitt och inte klarar sig så mycket själva än. Men sen när de blir äldre har man nog igen allt och lite till.

    Hade jag fått välja hade jag gärna väntat lite till, men nu blev det som det blev och jag tycker givetvis att det är fantastiskt. Alla har ju inte lyxen att välja som jag skrev =) Men hellre att vi fick ett syskon, än att det inte skulle gå alls. Barn är ju tyvärr ingen självklarhet...

    Så lite så, det är ju sant!

    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Precis...Ja det kan nog vara jobbigt med två blöjbarn men ändå härligt och det är ju tur att ni är 2 de är det ialla som är heller.

    Gud nej, det ska absolut inte gå ut över barnen, det är inte rätt.

    Nej det är ju tyvärr så att man inte kan bestämma och jag kan tänka mig att man tänker "att så tätt efter den första graviditeten så blir jag inte gravid" när man ska till o mysa lite igen ;o). Men blir det så blir det och då ska man vara glad för det tycker jag.

    Nej om man ändå på ngt sätt visste om man kunde få barn eller visste OM man kommer att få barn men det vet man inte...

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Ja dyrt med blöjor är det =)
    Nej gud, jag beundrar verkligen ensamstående som får ihop allt. Jag hade nog gått in i väggen flera ggr om ifall jag var ensam med allt...

    Jag hade ju inte ens fått tillbaka min mens så det kändes ju rätt omöjligt att bli gravid då. Men nu blev det så och vi ser det som ett mirakel <3
    Alla är ju inte direkt sugna på at mysa till det så nära en förlossning heller.

    De allra flesta kan ju få barn. Idag finns det ju massa hjälp att få om det skulle bli problem...
    Ha en trevlig helg!

    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Hehe, ja jag kan tänka mig att man inte känner så jätte attraktiv efter en förlossning...

    Ja precis, blir det så blir det o oftast vill man ju ge sitt barn ett syskon.

    Ja fy fasiken, de som klarar det på egen hand är duktiga det måste jag säga.

    Ja det finns det ju o det är jättebra att det finns.

    Tack detsamma
    Kram

    SvaraRadera
  7. Nja, det är ju mer att det gör ont och man är svullen och så... Har en kompis som födde för dryga 2 år sen och hon klarar fortfarande knappt av att ha sex så det är ingen självklarhet tyvärr.

    Ja ett syskon är det allra finaste. Hade jag vetat att jag kunde bli gravid hade jag skydat mig då, men samtidigt så hade vi ju inte haft underbara Linus annars. Det har väl en mening det med =)

    Ja verkligen. Jag är inte avundsjuk. Jag är helt slut på kvällarna när jag varit ensam med dem under dagen.

    Absolut. Det är ju nästan ingen som är ofrivilligt barnlös numera. Har flera vänner som har gått igenom provrörsbefruktning och till och med äggdonation så nog finns det lösningar tack och lov.

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Usch då, ja jag kan tänka mig det.

    Visst är det, syskon är härligt även om det nu är tätt eller inte tycker jag.

    Ja det kan jag förstå, kan tänka mig att de härjar och eggar varann oxå eller att lillebror tar efter storebror ;o).

    Nej, det tror inte jag heller att det finns. Barn är en underbar gåva.

    Kram

    SvaraRadera